TOBB Trabzon Genç Girişimciler Kurulu ve Avrasya Üniversitesi birlikteliğinde geçtiğimiz dönem başlayan mentörlük programı dahilinde iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerine “girişimcilik” bölüm dersleri bu yıl kurulumuz üyeleri tarafından veriliyor.
Girişimcilik ders programı başlangıcında yılın ilk dersi tarafımca işlendi. Öncelik olarak öğrenci arkadaşlarla birlikte olmanın ve onlara bir şeyler katabilme olasılığının mutluluğunu yaşıyorum.
İlk ders olması sebebiyle içerik;
Girişimcilik nedir?
Girişimcilik sınıfları nelerdir?
Girişimci kimdir?
Girişimcilik yolunda nereden başlanmalı?
Başlangıç uygulaması
Başlıkları ile oluşmuştur.
Girişimcilik terimi dünya ekonomisinde önemli bir yer alır. GEDI (The Global Entrepreneurship and Development Institute) son raporlarına göre Türkiye'nin üst sıralara yakın olması girişimcilik dernekleri veya ağlarının da artışı ile beraber desteklerin ve etkinlik sayılarında da artış olduğu ile gözlemlenmektedir. Ayrıca gençlerimizin gücüne inanarak ülkemizi Dünya’da heyecan verici noktaya ulaştıracağına eminim.
Değer kazanan ve gündemde sık sık bahsedilen bir terim üzerine bir çok kez farklı tanımlamalar yapılabilir; girişimcilik için de öyle. Burada önemli olan tanımlara bağlı kalmaktansa mantığını kavramanın ve çevredeki tecrübeleri dinlemenin daha faydalı olduğunu düşünüyorum.
Tecrübelere dayanarak; yemekleri şahane olan Esma Abla’nın ev yemekleri kafesinde başladık. Sürdürebilir bir şirket olmak için kendilerini geliştirmekten, sürekli öğrenmekten ve yeni yatırımlar gerçekleştirmekten bahsederek konumuza devam ettik. Burada Dünya’nın “müşteri odaklılık” düşüncesinin en başarılı örnekleri olan Google ve Apple şirketlerine öncelik verdim.
Belirtmek isterim ki; hiç bir zaman Türk girişimcilik örneklerini es geçmek istemem. Ülkemizde yapılan önemli yatırımlar var; üretim sektöründe Hidromek şirketi, hızla büyüyen ve son zamanlarda yatırım alan Insider şirketi, taksi bekleme süresini azaltan ve kullanım kolaylığı sağlayan BiTaksi uygulaması, kuruluşundan satışına kadar Yemeksepeti, bir diğer örneklerim arasındaydı. Ve tabiki şirketimiz Oyman Makina'nın Trabzon'da üretimini plandığı iş makinalarının girişimlerinden ve fatihsuatoyman.com.tr kişisel internet sayfamın amaçlarından bahsettim.
Bir çok farklı düşüncenin gerçekleşebileceğini hatta bazen Dünya’nın bile değişebileceğine şahit olduk. Hayallerimiz Dünya’yı kurtarmak olmasa bile ortaya çıkan küçük bir fikir sizin dünyanızı değiştirebilir. Kimi zaman çeşitli sebeplerden dolayı değişime direnç gösteren ya da “olumsuz” bir karşı düşünce sonrasında vazgeçmek kolaydır. Ancak önemli olan, hedefiniz doğrultusunda motivasyonunuzu güçlü tutmaktır.
Neredeyse her başlıkta işe öncelik olarak kendimizi bilmek ile başladık. Herkes girişimci olacak diye bir kural olmamakla birlikte girişimci adaylarının öncelik olarak kişisel yetenek ve özelliklerini değerlendirmesi; en azından bazı küçük pratik yöntemlerle düşüncelerinde karmaşıklığı aşması gerekir. Başlangıç uygulamasında yapmak istediğimiz; “benim yeteneklerim neler ve yeteneklerimi nasıl kullanıyorum?” sorusuna ne kadar hızlı karar verebildiğimizi ölçmek yada soruyu daha önce kendimize sorup sormadığımızı görmekti.
Daha önce kendi ile muhakemeye girmeyen öğrenci arkadaşların bu soru karşısında biraz zorlandıklarını gördük. Ancak buradaki ikinci amaç; daha önce hiç bu düşünceye girmemiş öğrenci arkadaşların kafalarında “kendini keşfet” düşüncesini yaratmaya sebep olmaktı.
Kişi kendini bildiği zaman hangi iş modelinde çalışmak istediğini ve ne elde etmek istediğini çok iyi bilir. Ülkemizin matematik üzerine çalışan en değerli bilim adamlarından Cahit ARF’ın bir sözü vardır; “Herkes ölümsüz olduğunu hissettiği alanda çalışmak ister. Ben de matematikte kendimi ölümsüz hissettim.”
Dilerim öğrenci arkadaşların bir çoğu kalıcı çözümler ve faydalar bularak hayallerine ulaşır. Bütün arkadaşlara derslerinde ve gelecek iş hayatlarında başarılar dilerim.
06.10.2016 tarihinde işlediğimiz dersin slaytı slideshare aracılığı ile aşağıdadır.
İndirme sorunu veya slaytın gözükmemesi durumunda lütfen benimle iletişime geçin.